Tuesday 23 June 2009

Cantalux


Je leest het wel eens in de krant: ' Dronken bejaarde reed met brommobiel op de snelweg tussen Woerden en Gouda.'

Afgelopen zondag reed ik van Amsterdam naar Rotterdam, keurig op de rechterbaan met mijn Kadett. Voor mij reed een blauwe Peugeot 207 ineens wel heel langzaam. Ik roep geregeld commentaar naar mijn mede-weggebruikers. (sorry, dat wist ik ook niet dat ik zo'n soort automobilist zou zijn.)
De blauwe Peugeot 207 schoof ineens een baantje op naar rechts en daar was ie hoor: een blauwe Cantalux Brommobiel met een bordje 45 km per uur op de achterkant. Ik wist niet wat te roepen, zag mensen achter mij ook ineens keihard op de rem staan. ( die riepen waarschijnlijk; ' achterlijk mens in die belachelijke auto uit 1979 koop dan ook een echte auto).
Ik schoof op naar rechts en maar was zeer gefascineerd door de man in de Cantalux. Hij reed stoicijns op de rechterbaan, keek geconcentreerd vooruit en leek zich niet bewust van wat er om zich heen gebeurde. Hoewel hij volgens mij precies wist waar hij was en dat hij daar niet hoorde. Ik hoorde zijn kinderen al tegen m roepen: ' Pa, ben je nu weer dat stukje over de snelweg geweest? PA DAT MOET JE ECHT NIET MEER DOEN'
Wetende dat hij het volgende keer toch weer doet. En Pa, Pa denkt: 'Wat zeuren jullie toch, zo'n klein stukje kan toch geen kwaad?'

Toen sloeg de Cantalux de afslag op en kachelde met zij 45 k/u Breukelen in.

Dat was mijn weekend-avontuur, zo'n Cantalux op de snelweg, dat maak je niet vaak mee.
En dat terwijl ik vrijdag nog dacht dat de geboorte van een pony mijn weekend-avontuur zou zijn. 20 minuten oud toen ik 'm zag. Onvast op de benen, slijmerig, bloederig. Maar toch, een pony-baby van 20 minuten oud. Ook dat maak je niet vaak mee.

2 comments:

  1. In Engeland noemen ze dat road rage marike, dat commentaar roepen. Past niet helemaal in mijn plaatje van de lad in haar kadet... Maar mooi verhaal. Onze buurman van achter in de 80 heeft het autorijden net opgegeven. Wij roepen al vier jaar: die man is een gevaaaaar op de weg.

    ReplyDelete
  2. ERG HE? Dat ik dat heb!! Niet zo vaak hoor, maar wel als mensen heel vervelende dingen doen: zoals gisteren een brommer die spookrijdend kwam invoegen van links.
    Maar het is geen 'rage' hoor; het is schrik, en niet weten wat je daar mee aan moet. Dan gooi ik het er maar uit. Maar het is inderdaad wel erg. Maar daar aan toegevoegd: zit vaak ook schaterlachend en meezingend in mijn Kadett. Want autorijden in mijn Kadett is gewoon wel heel erg leuk.

    ReplyDelete