Monday 30 November 2009

9 gerechten

Vorige week stond er een artikeltje in de krant: de meeste mensen hebben 9 gerechten die ze meestal koken. Het klonk mij nogal burgerlijk in de oren maar ik moest toegeven dat mijn maaltijden eigenlijk ook wel sterk leunen op 9 favorieten: oa. pasta met groente, cherry tomaatjes en pijnboompitten, cous-cous met gegrilde groenten, mexicaans met guacemole en kip, burgertje met parmezaan en avocado en lenteuitjes, nou zo ongeveer 9 van dit soort gerechten en dan weer opnieuw beginnen.

Opgevoed door een anti-burgelijke vader heb ik besloten komende 9 dagen niets te koken wat voortkomt uit comfortabel zijn, niets wat ik vaker kook.
Uit of the box koken. Andere groente, andere gerechten, gewoon anders.

Ben begonnen met falafel-balletjes en koriander yoghurt sausje. Dit weekend heb ik een kilo stoofpeertjes gekocht, bloemkool en jaaaaaaaaaaa, draadjesvlees. De hele zaterdagmiddag heb ik besteed en opgieten van dit lapje (biologisch) vlees. Met de geur in mijn neus kwam ook een jeugdherinnering terug: koud buiten, en dan kwam je binnen en dan rook je het gerecht, je zag die pan die daar al de middag stond....mmm...

Ik snap precies waarom ik altijd terugval op die 9 favorieten, het is makkelijk, overzichtelijk, gezond etc. Maar soms is iets minder makkelijk en minder overzichtelijk veel leuker.

No comments:

Post a Comment