Tuesday 6 April 2010

Grafische werkplaats

Wauw!
Ik ben erg dol op de grafische werkplaats waar ik nu werk: leuke aardige mensen, thee voor 50 cent, koffie 60 cent. Er is ook een houtwerkplaats én je kunt er ook leren lassen. Je kunt er schilderen en je kunt er keramiek maken. En een leuke mix van mensen: kunstenaars maar ook mensen die om wat voor reden heel weinig geld hebben, en nu toch hier kunnen werken, koffie drinken of zelfs een hapje eten. Een sociale, aardige plek. Maar ja wel helemaal in West. En ik woon helemaal in Oost. Vanochtend googelde ik zeefdrukwerk plaats Oost. In de Molukkenstraat zit een grafische werkplaats. 'Kom even langs' zei de meneer toen ik belde. Verscholen op een verlaten industrieterrein, 2 minuten van mijn huis, tussen Rosa's meubelhuis en een hele foute sportschool (16 BMW's voor de deur) zit een heel klein grafisch werkplaatsje. Hier naast koffie en thee ook jenever en wijn op de menukaart. Een grote etspers, gekregen van het Centraal Museum Utrecht en kasten vol met letters. Alleen de kasten zijn al zo mooi: maar dan in de lade's echt ouderwetse loden letters in diverse corpsen. Aan het plafond mooi grafisch werk in heldere kleuren en op een ouderwetse handmatige manier gedrukt. Handgemaakte boeken met houtdruk gedrukt en handgebonden op de japanse manier. De zeefdrukplaats in is nog in wording (gelukkig maar want ik vind het in West eigenlijk ook zo leuk) maar wat een mooie plek om zo tegen aan te lopen. En dan zo dichtbij!

2 comments:

  1. Hoi! Wat grappig, ik lees je blog al een tijdje en heb pas geleden een zeefdrukworkshop in dat atelier in West gedaan! Ik vond het daar ook zo leuk. Maar als je in de buurt kunt werken, is dat natuurlijk nóg fijner.

    ReplyDelete
  2. Leuk he! Nou misschien kom ik je in de werkplaats tegen een keer daar! Maar hoe weet ik dan dat jij jij bent, en jij dat ik ik ben? Misschien herken je mijn werk....

    ReplyDelete