Monday 29 October 2012

Plastic soup / microplastic


Enige tijd geleden stond er een ingezonden brief van Roscam Abbing en Jeroen Dagevos in Nrc.Next. Die brief inspireerde mij tot deze tekening. Ik denk dat iedereen inmiddels wel weet wat plastic soep is: hele kleine deeltjes plastic die door de oceaan zweven en opgegeten worden door vissen. Die vissen worden weer door ons opgegeten en er is geen oplossing om het plastic uit het water te krijgen. Overigens zijn de grotere stukken plastic ook een groot probleem; er schijnen hele eilanden van plastic in de oceaan te drijven. Maar het leuke aan het stuk van Abbing en Dagevos vond ik dat het heel praktisch was: er stond op welk bestanddeel je moet letten namelijk: POLYETHYLEEN (PE) en POLYPROPYLEEN (PP) En er stond welke merken je niet moet gebruiken: Unilever, L'Oreal, Proctor & Gamble, Colgate, Palmolive en Beiersdorf. Er werden 4 merken genoemd die verbetering beloven: Rituals, de Tuinen, Etos en Hema. En het enige merk dat nu geen plastic deeltjes gebruikt is Weleda. Ik dacht ik zet t nog ff op een rijtje en doe er een leuke plastic soep illustratie bij.
(copyright on this illustration belongs to Marike Knaapen. im quite happy sharing this illustration, but please contact me: info[at]stadsgiraffe.nl

No comments:

Post a Comment